تعميرات برنامه ريزي شده توربين گاز

 
   


 

 

 

فهرست

تعميرات پيشگيري كننده

بازديد دوره اي

بازديد قسمتهاي داغ

بازديد اساسي

اطلاعات كلي درباره بازديدقست هاي داغ و بازديد اساسي

فاصله بين بازديد قسمتهاي داغ و تعميرات اساسي

بازسازي و تعويض قسمتهاي اصلي

آزمايشهاي مربوطه به دستگاهها و والوها

تجهيزات و افرادمورد نياز جهت بازديد قسمتهاي داغ و بازديد اساسي


 

پيوست

 

شكل 1 : منطقه مورد بازديد از طريق اطاقهاي احتراق

شكل 2 : نقاط مورد دسترسي در بازديد ميان دوره اي

شكل 3 : پيش بيني عمر پره هاي توربين

شكل 4 : نقاط مهم در تعميرات برنامه ريزي شده

شكل 5 : كاهش قدرت خروجي و راندمان بر اساس ساعت كاركرد

شكل 6 : دوره هاي بازسازي و يا تعويض قطعات

شكل 7 : ديدگاه كلي تعميرات

شكل 8 : زمان بندي تعميرات اساسي

شكل 9 : پيش بيني مراحل انجام تعميرات قسمتهاي داغ صفحه 1

شكل 10: پيش بيني مراحل انجام تعميرات قسمتهاي داغ صفحه 2

شكل 11: پيش بيني مراحل انجام تعميرات اساسي صفحه 1

شكل 12: پيش بيني مراحل انجام تعميرات اساسي صفحه 2

شكل 13:جدول نفرات مورد نياز جهت بازديد قسمتهاي داغ

شكل 14: جدول نفرات مورد نياز جهت تعميرات اساسي

 شكل 15- ملاحظات تعميراتي در بازديدهاي اصلي و HGP

شكل 16 مراحل بازديد

 


 

تعميرات پيشگيري كننده

مقدمه

تعميرات پيشگيري كننده توربين گاز در سه نوع انجام ميشود:

 

- بازديد دوره اي كه معمولا با انديس  m نمايش داده مي شود.

- بازديد قسمتهاي داغ كه معمولا با انديس H..G.P.I  نمايش داده مي شود.

-بازديد اساسي كه معمولا با انديس  M نمايش داده ميشود به شكل كلي اولين بازديد اساسي بعد از بازديد قسمتهاي داغ انجام مي شود ولي به هر صورت بر اساس رفتار توربين گاز و چگونگي بازديد هاي دوره اي و براساس  در خواست بهره بردار مي توان در مورد انجام اين بازديدها تصميم گرفت .

بازديد هاي دوره اي

فعاليت هاي بازديد هاي دوره اي به شكل زير است :

 

    · قطع ارتباط از شبكه خاموش كردن دستگاه- خنك كاري مجموعه با دور دادن ماشين بدون شعله . (CRANK) به منظور تسريع در اين مورد ميتوان ترنينگير را در مدار قرار داد.

    · باز ديد از سامانه هاي جنبي شامل سامانه هاي روغن ، سوخت مايع ، سوخت گاز ،آب ، تشخيص نشتي ها در اتصالات ، آب بند ها ، واشر ها و ……

                    ·              بازديد از حفاظت درجه حرارت گوشت كليه ياتاقانها.

        · بازديد از نشان دهند شعله

        · تستهاي مرحله اي از سامانه ها و اجزاي آن ، تست نشتي از اجزاي اصلي سامانه سوخت گاز

        · باز كردن دريچه عبور مطابق شكل 1

        · تميز كردن شيشه هاي بازديد از اتاقهاي احتراق

        · بازديد با بروسكوپ از سوراخهاي نصب شده روي پوسته براي پره هاي رديف اول و دوم و قطعات داخلي شكل2

        · دستيابي و بازديد از مسير هواي ورودي  كانالها و  نازلهاي شستشوي كمپرسور

    · بازديد چشمي از پره هاي گايدون و پره هاي متحرك رديف اول كمپرسور بررسي اتْر ذرات خارجي (FOD) ترك - سايش - خراش در سطح برخورد با هوا و در نزديكي نقاط مهم ؛ مانند نزديك ريشه ها .اندازه گيري لقي مجاز سر پره هاي رديف اول.

        · دستيابي و بازديد از اگزوز و مسير هواي خروجي.

    · بازديد چشمي از پره هاي تْابت و متحرك رديف چهارم بدليل وجود اتْر ذرات خارجي. FOD - ترك- سايش - خراش حاصل از عبور ذرات خارجي و بازديد از قسمتهاي بحراني   `پره  ها و اندازه گيري لقي سريره ها .

        · دستيابي به اتاقهاي احتراق و آزمايش چشمي مشعل ها ، بررسي تغيير شكل ها و انحراف حاصل از تركها - خوردگي سايش  روي نازلها و پره هاي دوران دهنده هوا.

    · بازديد از قسمتهاي داخلي اتاقهاي احتراق ( پايه ها و نگهدارنده ها ) بررسي اتْر تركها تغيير شكلها - آسيب ها در محفظه مخلوط كننده هواي داغ .

        · بازديد از شعله بين ها.

  • ·   بازديد از پمپ ها و والوها و ابزارهاي اندازه گيري روي سامانه روغن هيدروليك

           ·        بازديد ازشيشه ها و لنزهاي تشخيص دهنده شعله

           ·        بازديد و تميز كردن فيلترها

        · بازديد چشمي از پوسته هاي در معرض هواي داغ

    · بازديد چشمي از پره هاي تْابت رديف اول بررسي اتْر ذرات خارجي P.O.D شامل خراش ، خوردگي سايش و برروي وجود تركهاي موجود روي نقاط مختلف  پره ها ، اندازه گيري لقي سريره ها

        ·  بازديد از محور ترنينگير

        ·  بستن دريچه هاي ورودي

        · بازديد هاي مربوط به راه اندازي اوليه

    ·  راه اندازي اوليه تور بين گاز و بررسي كليه پارامترهاي بهره برداري و مقايسه آنها با يادداشتهاي قبلي كه در بهره برداري گرفته شد ه است

در حين فعاليتهاي تعميرات پيشگيري كننده د وره اي  تعويض قسمتهاي داغ ضروري نيست.

تنش هاي وارد شده به اطاقهاي احتراق به دليل طراحي حجيم و استفاده از نازلهاي سوخت پاش مناسب وبا نشتي كم بسيار ضعيف است.و درعين حال آجرهاي استفاده شده در اطاقهاي احتراق نيز در مواقع لزوم تعويض شوند.

در صورت  مشاهده ترك در قسمتهاي فلزي كه در معرض هواي داغ هستند ويا قسمتهاي ساييده شده مي توان آنها را حذف يا بريد ويا جوشكاري كرد تا مشكل بر طرف شده ودر تعميرات بعدي  مشكل بوجود آمده مورد بررسي قرار گيرد.

انجام اينگونه بازسازي ها در دستورالعمل هاي بازديد هر قسمت ارايه ميشود.حالت بهره برداري در بار پيك و در بار پايه يك تناوب زماني وجود دارد بخصوص در تعطيلات آخر هفته كه ميتوان بيشتر از يك روز توربين را از مدار خارج كرد.در اين خروج از مدارها  مي توان اين گونه بازسازي ها را بدون برنامه قبلي انجام داد.با اين وجودپيشنهاد  مي كنيم بعد از 4000 كاركرد معادل بازديد هاي دوره ايي انجام شود.ودر صورت استفاده سوخت مايع وسوخت هاي سنگين  در هر 2000 ساعت كاركردمعادل مي بايست نازل سوخت و آجرهاي اطاقهاي احتراق مورد بازديد قرار بگيرند.

اگر توربين گاز فقط جهت توليد الكتريسيته بكار نرود و بايد براي توليد حرارت يا در سيكل تركيبي جهت توليد بخار به شكل دايم  در مدار باشد بر اساس افت در درجه حرارت توربين ميتوان اين زمان را افزايش داد.

 تغييرات بارروي توربين  مي بايست به آرامي صورت پذيرد . در بعضي از نيروگاهها از توربين گاز براي تْابت نكٌهداشتن فركانس استفاده مي شود  و توربين عموما در بارپيك  كارنمي كند. در طول سال حداكثر  50 ساعت بيشتر توربين در بارپيك  قرار نمي گيرد اين نوع بهره برداري براي توربين هاي گازبا سيكل ساده در بار پايه  نيز وجود دارد كه با اين ترتيب اين توربين كمتر دچار سايش شده و ضريب تخريب قطعات كمتري دارند  . و بر اساس توافق بهره بردار و سازنده زمان بازديد هاي دوره ايرا مي توان  تا حد ود يك سال و يا 8000 ساعت كاركرد معادل افزايش داد   عواملي كه ميتواند باعث افزايش زمان تغييرات و بازديد  دوره اي تا 8000 ساعت كاركرد  معادل شوند عبارتند از :

        · بهره برداري در بار پايه و حداقل راه اندازي نسبت به ساعتهاي در مدار بودن .

    ·  تهيه گزارش هاي دقيق و اندازه گيري كارايي در هر ماه و بازديد هاي دقيق بهره برداري و تْبت گزارش ها ورفع عيب سريع از حوادث عادي در طول بهره برداري

درخواست گزارش اطلاعات فني و تجديد نظر شده (   T I S L ) و فراهم آوردن نتايج بررسي از بازديدهاي چشمي توسط بهره برداري تخصص و تجربه مي تواند در كاهش زمان تعميرات دوره اي موتْر باشد

 

بازديد قسمتهاي داغ

 

فعاليت هاي انجام شده در ( بازديد قسمتهاي داغ ) شامل كليه فعاليتهاي انجام شده در بازديدهاي دوره اي بعلاوه فعاليتهاي زير است :

    · جدا شدن  از شبكه و متوقف كردن واحد ،خروج گازهاي داغ وخنك كاري توسط راه اندازي بدون بار (براي جلوگيري از اتلاف زمان مي توان از ترنينگير استفاده كرد.)

        · نصب داربست در صورت نياز

    · -برداشتن عايق هادرصورت نياز،خارج ساختن ترموكوبلهاي توربين باز كردن لوله هايي كه در طول توربو ژنراتور هستند.

        · اندازه گيري لقي ها از مجراي دسترسي-بررسي لقي محوري در صورت نياز

        · باز كردن پوسته توربين و اطاقهاي احتراق وبازديد سطح هاي تماس پوسته ها

        · باز كردن قطعات نيمه بالايي و بازديد سگمنت محافظ طولي واجزاء نگهدارنده آن

    · باز كردن وتعويض پره هاي اول و دوم وسوم تْابت(NGV) باز سازي پوشش پره هاي خارج شده تْابت(NGV) در صورت امكان ودر صورت لزوم بازديداز سيلهاي داخلي وبيروني روي پوسته هاي تْابت وسيل رينگ ها (توجه داشته باشيد روتو رااز محل خود خارج نشده است)

    · بازديد از پره هاي روتور وبيرون كشيدن  و جابجايي سه رديف اول پره هاي متحرك ،پوشش  و بازسازي پره هاي بيرون كشيده در صورت نياز

        · بازديد از مشمعلها ،بيرون كشيدن و تعويض مشعلها و بازديد از قطعات مختلف آنها

        · بازديد از صفحات و ديواره هاي اطاقهاي احتراق

    · نصب مجدد پره هاي متحرك،نصب پره هاي تْابت وبستن ماشين اندازه گيري لقي ها وفواصل، بازديد ونصب مجدد ترموكوبلها  ،نصب لوله ها وبستن دريچه هاي ورودي،وباز كردن دار بستها.

        · خارج كردن كليه لوازم قبل از راه اندازي

    · راه اندازي توربين(بالانس كردن روتور در صورت نياز )وبررسي تمام پارامترهاي بهره برداري ومقايسه مقادير بدست آمده با وضعيت بهره برداري

 

 

تعميرات اساسي

 

تعميرات اساسي شامل تمام فعاليت هايي است كه در تعميرات وبازديد هاي دوره اي انجام گرفته بعلاوه  فعاليت هاي زير :

    · جدا شدن از شبكه وخاموش كردن دستگاه  ؛ خنك كردن وسرد كردن توسط راه اندازي بدون شعله(براي حفظ زمان ميتوان از ترنينگير استفاده كرد.)

        · بررسي فيزيكي و شيميايي روغن روغنكاري

        · تْبت مقادير موثر

        · زدن داربست در صورت لزوم

        · باز كردن عايق ها در مناطق مورد نياز،باز كردن ترموكوبلها مسير توربين

        · جدا كردن ارتباط بين كمپرسور وژنراتور

        · باز كردن لوله هاي روي پوسته ها

        · اندازه گيري لقي در پره هاي توربين و كمپرسور در مناطق قابل دسترسي،اندازه گيري لقي طولي

    · بازكردن پوسته خارجي كمپرسور،پوسته توربين واطاقهاي احتراق  بازديد از پوسته مركزي و محل هاي تماس پوسته ها

        · باز كردن پوسته داخلي كمپرسور ، بازديد از پره هاي تْابت كمپرسور،  ديفيوزر و پره هاي گايدون

        · باز كردن پوسته بالايي  وجلوي ياتاقان كمپرسور، بازديد از سيلها و محل تماس ياتاقان تراست.

    · اندازه گيري لقي سيلهاي ياتاقان و محافظ روغن ،بيرون كشيدن سيلهاي روغن بازديد از مجراي خروج روغن وفضاي زير سيلها ،بازديد از مسير عبور هوا وسيم ها وقطعات مربوطه به هم محوري كردن

        · باز كردن و بيرون كشيدن  نيمه بالايي رينگ هاي كمپرسور بازديد از محل هاي تماس و اندازه گيري لقي آنها

    · بيرون كشيدن  نيمه بالايي ياتاقان تراست . نصب نگهدارنده  موقت زير محور ،بيرون كشيدن ترموكوبل و بيرون كشيدن نيمه پاييني ياتاقان تراست بازديد از صفحات و بلوك هاي ياتاقان

        · بيرون كشيدن روتور و باز كردن اجزاء آن(در صورت نياز)

        · بازديد از پره هاي تْابت توربين و كمپرسور (تْبت جزييات)

    · تعويض پره هاي رديف اول ودوم در صورت كاركرد بيش از 33000 كاركرد معادل تعويض پره هاي رديف 3 روتور و رديف اول و دوم تْابت توربين با پره هاي نو در اولين تعمييرات اساسي در صورت نياز بازديد از ديسكها و شفت مياني در صورت مشاهده پليسه و خوردگي،در مسير هواي خنك كاري، بازديد از سطح ژورنال  ياتاقانها

    · بازديداز اطاقهاي احتراق و محفظه  هواي داغ  (mixing  chamber) ( مشعلها و ديواره ها به روش تعمييرات دوره اي بازديد مي شوند)

        · بازديد و بازسازي پوسته داخلي در صورت نياز

        · بازديد از كوپلينگ ارتباطي

        · -سوار كردن روتور و متعادل ساختن آن در صورت نياز 

    · بيرون كشيدن نيمه پاييني ياتاقان ،بازديد از مسير هواي ورودي ، سيلهاي روغن -صفحات و شيارها ي مخصوص هم محور كردن ، مجراي ورود روغن

        · بيرون كشيدن وبازديد از نيمه پاييني پوسته داخلي كمپرسور

        · سوار كردن قسمتهاي زيرين

        · بازديد از ترنينگير

        · بازديد از سامانه روغن جكينگ پمپ  ها و فيلتر ها

        · بازديد از سامانه روغن روغنكاري پمپ ها و فيلتر ها

        · بازديد از سامانه روغن كنترل پمپ ها و فيلتر ها

        · بازديد از سامانه خروج هوا ،والوها وتجهيزات

        · بازديد از سامانه سوخت گاز ،والوها وتجهيزات

        · بازديد از تجهيزات كنترل و حفاظت

        · بازديداز عملكرد گايدون

        · بازديداز تجهيزات الكتريكي

        · نصب روتور

        · نصب پوسته هاي بالايي،بستن پوسته ها

    · اندازه گيري و تنظيم ، هم محور كردن ،اتصال محور مياني كمپرسور و ژنراتور اندازه گيري خارج از محور بودن ،نصب ترموكوبلها،نصب لوله هاو نصب عايق ها

        · تْبت كليه ارقام و كليه لوازم مصرفي .    

        · تْبت و بررسي تنظيمات نهايي و راه اندازي اوليه ماشين .

        · بررسي ضرايب مختلف بعد از بازديد و مقايسه با مقادير تْبت شده قبلي و تجزيه وتحليل اطلاعات .

 

اطلاعات عمومي در مورد بازديد قسمتهاي داغ و تعميرات اساسي در برنامه ريزي تعميرات توربين گاز

،بازديد قسمتهاي داغ از اهميت ويژه اي برخوردار است.براساس خصوصيات مواد بكار رفته در قسمت هاي داغ توربين بايد در نظر داشت كه اين اجزاء مخصوصا پره ها براي عمر محدود ساخته شده اند.

طراحي ها بر اساس حداكثر قابل اطمينان از مقدار خزش قابل برگشت و  قابل باز سازي بر اساس زمان بهره برداري ارايه شده است .

يكي از موارد الزام آور در استفاده از پره هاي  توربين ، وجود حفاظت هاي محاسبه شده و دقيق است كه ميتوان از حداكثر ظرفيت زماني آنها استفاده كرد.

اين پره ها از يك لايه محافظ از تركيبات آلومينيم سود مي برند .اين لايه هاي محافظ داراي عمر كوتاه ولي مقاوم در مقابل عوامل مخرب هستند و به اين ترتيب خود را فداي مراقبت از جنس اصلي پره مي كنند. بنابراين  محافظهاي پره ها مي بايست در بازديدها وتعميرات دوره اي مورد بازديد دقيق قرار گرفته و در صورت لزوم تجديد شود.

در بازديد قسمتهاي داغ،پره هاي توربين بيرون آورده شده و با پره هاي داراي پوشش محافظ  نو تعويض مي شوند . لايه محافظ قطعات ديگر در زمان بازديد قسمت هاي داغ مي بايست مورد اندازه گيري قرار گرفته تا در حد مجاز باشند.

پره هاي خارج شده از توربين در حين بازديد قسمت هاي داغ به دوگروه تقسيم مي شوند:

دسته اول شامل پره هاي تْابت رديف يك ودو و پره هاي متحرك رديف  3 مي شود .اين پره ها داراي جداره ضخيم هستند (مخصوصا پره هاي تْابت رديف 1و2) ويا به عبارت ديكٌر تا حد لزوم صلب وسخت هستند . اين پره ها قابل بازسازي هستند و به طور متْال آتْار سوختگي و يا خوردگي روي آنها برطرف شده ومجددا پوشش محافظ روي آنها نصب مي شود.

دسته دوم شامل پره هاي متحرك رديف اول ودوم مي شودكه از جداره نازك سا خته شده اند.

در توربين هاي سري v94.2 به طور معمول در هر 25000 ساعت كاركرد معادل مورد بازديد قسمتهاي داغ قرار مي گيرد  تا از ايجاد خسارت هاي جدي به فلز پره هاي توربين جلو گيري شود.

در صورتي كه زمان تعمييرات قسمتهاي داغ به 33000 ساعت كاركرد معادل برسد،فلز پايه پره هاي توربين اندكي خسارت خواهند ديد. كه البته اين خسارت نبايد باعث اختلال در بهره برداري شود .در اين صورت پره هاي متحرك رديف يك ودو توربين مي بايست تعويض گردند كه به اين ترتيب قابليت باز سازي آنها بسياركم مي شود . بايد در نظر داشت كه سياست گزاري تعميرات به اين شكل كه باعث كاهش قيمت تعمييرات خواهد شد . (در هر يكصد هزار ساعت يك تعميرات  برنامه ريزي شده حذف مي شود) وزمان بهره برداري از واحد افزايش مي يابد .

بر اساس آخرين طراحي ها در اين توربين ها در زمان بازديد قسمتهاي داغ پره هاي تْابت كمپرسور و متحرك كمپرسور خارج نخواهند شد .  با وجود اينكه اين امكان براي خروج پره هاي تْابت كمپرسور وجود دارد كه بوسيله ابزار مخصوص مشابه آنكه كه در توربين وجود دارد عمل شود ولي انجام هيچگونه تعميراتي روي پره هاي كمپرسور مورد نياز نيست و تنها بازديد چشمي از آنها و اندازه گيري لقي هاي مجاز پاسخكٌوي اين  قسمت  است.

خستگي ناشي از خزش و بارهاي متناوب روي قسمتهاي اصلي روتور(ديسكها ،پوسته مياني ،ميله مركزي و ....)  تاثير نمي گزارد و روي پره هاي كمپرسور در درجه دوم اهميت دارند .

همچنين آتْار ناشي از چگونگي بهره برداري  دربار پايه يا بار پيك وتغييرات درجه حرارت روي اين قسمتها اتْر مهمي ندارد . بررسي كلي روي اين قطعات در بازديد اساسي توربين انجام خواهد شد.مشابه آنچه كه در مورد سايز قطعاتي كه داراي تنش هاي كمتري بوده اند.در صورتيكه تعداد راه اندازي هاي توربين در فاصله دو تعميرات اصلي بيشتر از 3000 باشد كليه قطعات روتور بايد مورد تست هاي غير مخرب قرار بگيرد.

باز سازي پره هاي  كمپرسور  يك  مورد  غير عادي  در تعييرات اساسي توربين به حساب مي آيد. به همين منوال قطعات داخلي توربين مانند محفظه ها ومسيرهاي عبورهواي داغ  در صورت نياز مورد عمليات حرارتي قرار خواهند گرفت  تا خصوصيات مكانيكي اوليه خود را پيدا كنند. (شكل 4)

 تمام بخش هايي كه در  بازديد قسمتها ي داغ  مورد ملاحظه قرار مي گيرد به طور كلي در تعميرات اساسي نيز انجام خواهد شد.

در تعميرات اساسي توربين گاز تمام قسمتهاي توربين و كمپرسور مورد بازديد قرار خواهدگرفت هم قطعاتي كه به شكل سرد مورد استفاده قرار مي گيرند هم قطعاتي كه در مسير قسمتهاي داغ قرار دارد. اين بازديد ها شامل ترك يابي ، نشتي ، خراش ، ساييدگي خوردگي و غيره خواهد  بود .و در هر صورت اگر مسايل بالا مورد دقت قرار نگيرد و قطعه اي از نظر غايب باشد   مي تواند باعث ايجاد خسارتهاي سنگين شود به علاوه تر ميم و اعاده پوشش سطحي پره هاي توربين در جريان قسمتهاي داغ و كاهش لقي سرپره ها باعث افزايش راندمان و توان خروجي توربين خواهد شد. شكل 5

 

فاصله بين بازديد قسمتهاي داغ و تعميرات اساسي

 

در يك دوره 33000 ساعت يا معادل 4 سال كاركرد توربين در بار پايه  ؛  پيشنهاد مي شود اولين بازديد قسمتهاي داغ بعد از 33000 ساعت كاركرد اوليه صورت بگيرد .

بايد در نظر داشت كه حتي اگر توربين كمترين ساعت كاركرد را داشته باشد اين مدت بيشتر از 6 تا8 سال طول نخواهد كشيد.

 مدت زمان رسيدن به تعميرات اساسي توربين گاز دو برابر زمان مورد نياز براي بازديد قسمتهاي داغ است  . حدود 66000 ساعت كاركرد معادل؛ ودر صورتيكه واحد مورد بهره برداري عادي و توليد در بار پايه قرار بگيرد؛ اين مدت حدود 8 سال طول خواهد كشيد واگر بهره برداري به صورت كمترين زمان در مدار بودن واحد باشد اين مدت بين 12 تا 16 سال طول خواهد كشيد.

 با اين وجود به منظور جلوگيري از خسارتهاي احتمالي ناشي از خوردگي قطعات ؛ اولين تعميرات اساسي توربين بايد بعد از 66000 ساعت كاركرد معادل صورت به پذيرد چرا  كه بعد از اين مدت پره هاي كمپرسور نياز به تجديد پوشش محافط را دارند.


 

بازسازي و تعويض قطعات اصلي

ديدكٌاه كلي در مورد تعويض و يا بازسازي قسمتهاي اصلي توربين گاز در برنامه هاي تعميراتي در شكل 13 ارايه شده است كه بر اساس بودجه و امكانات دسته بندي شده است . البته بايد توجه داشت كه قسمت مهندسي نيروكٌاه بر اساس رفتار توربين در مد ت بهره برداري تصميم اصلي را اتخاذ خواهد كرد . نكات مهمي كه در اتخاذ اين تصميم و  انتخاب دوره زماني مورد نياز در بهره بر داري و تعميرات اثر مي گزارد  بر اساس اصول زير خواهد بود: 

بهره برداري  در بار پايه

مصرف سوخت و  مشخصات هواي ورودي بر اساس مشخصات  ارايه شد ه ازطرف  سازنده

استفاده از ابزار ها و وسايل ارايه شده ازطرف  سازند ه

تعمير ات روزانه ، برنامه ريزي شد ه بر اساس آنچه سازنده توصيه كرده است در جدو ل 6   نشان داده شده است ؛ در شكل يك ديدگاه  كلي  در مورد چگونگي تعويض و يا بازسازي قطعات اصلي توربين ارايه شده است ولي فقط اطلاعات دقيق بدست آمد ه از بازديد ها و تعمير اساسي واحد بعلاوه تجربيات بهره برداري مي تواند برنامه اصلي بازسازي و يا تعويض قطعات اصلي واحد را معين كند.

 تعميرات اساسي اانجام  شده بعد از 66000 كاركرد معادل به همراه بازديد هاي منظم از پره هاي هاي توربين و ساير قسمتهايي كه در مسير گازهاي  داغ هستند؛  مي تواند باعث افزايش فاصله بين بازديد قسمتهاي داغ و تعميرات اساسي توربين باشد؛  در عمر مفيد نيروكٌاه كه بين 30 تا 40 سال از زمان طراحي طول مي كشد اين قطعات داغ بايد بتواند مورد استفاده قرار بگيرد .

اگر خريدار بر اساس برنامه هاي اعلان شده از طرف سازنده از دستگاه بهره برداري  كند.  بطور كلي ممكن است مجموعه قطعات داغ پس از اين مدت تعويض شوند تا باعث افزايش راندمان و قدرت خروجي توربين شود .

 

بررسي كلي روي قطعات

 

به صورت كلي مجموعه گزارشهاي زير براي انجام تعميرات مي بايست در نظر گرفته شود 

        · بازديد قسمتهاي داغ

        ·  تعميرات اساسي

        ·  باز سازي

صورت اصلي بررسي هاي مربوطه به تعميرات را در كتاب هاي بهره برداري و تعميرات؛ ميتوان يافت كه بطور مفصل در مورد قطعات و اجزاي و آزمايش كارايي آنها مطالب مورد نياز ارايه  ارايه شده است .

بحث گزارش هاي قبل از راه اندازي شامل گزارش از كليه كارها؛ بررسي ها و قطعات تعويض شده و يا بازسازي شده اي است كه در طول تعميرات انجام گرفته است .

خطا ها و مشكلاتي كه در طول بازديد بوجود آمد ه است مي بايست هر چه  سريعتر و در كوتاهترين زمان ممكن بعد از راه اندازي گزارش شود . توصيه مي شود  نكات مهم تعميراتي بر اساس تاريخ و چگونگي انجام آن نيز مي بايست تحت عنوان توصيه هاي مهم در گزارش قيد شود.

پيش نياز هاي راه اندازي

موارد زير مي بايست قبل از راه اندازي مورد دقت واقع شود:

محوطه اطراف تور بين گاز تميز شد ه باشد و در زمان راه اندازي محوطه براي رفت و آمد امن شده باشد.

سامانه هاي ايمني و آتش نشاني نصب شده و آماده بهره برداري باشد.

لوازم مورد نياز جهت آزمايش نشتي و اندازه گيري در  طول راه اندازي آماده و حاضر باشند.

روغن روغنكاري و مسير سوخت آماده و بر اساس توصيه هاي سازنده بررسي شده باشد.


 

آزمايش قطعات و شير ها.

 

اجزا و قطعات و سامانه هاي زير مي بايست مورد بررسي قرار بگيرد:

پمپ ها

كمپرسورها

شير هاي موتوري

فن ها

شير هاي ايمني

تانك ها

شير هاي دستي

محرك هاي دستي و موتوري

سولونوييد والوها

محرك هاي خود كار شير ها

مبدل هاي حرارتي

فيلترها

بازديد از بازبودن اطمينان از بسته بودن مجراهاي ورود به توربين

توجه به عدم وجود نشتي درحالت بهره برداري 

بازديد چشمي   و بررسي نشتي در سامانه سوخت گاز

بررسي نشتي از سامانه شستشوي كمپرسور

بررسي نشتي از سامانه روغن

بررسي نشتي از سامانه شمعك در زمان بهره  برداري

 

افراد و تخصص هاي مورد نياز براي اجراي بازديد قسمتهاي داغ و تعميرات اساسي .

 

در شكل 7 تعميرات مورد نياز براي انجام بازديد قسمتهاي داغ و تعميرات اساسي از ديدكٌاه بهره بردار و سازند ه ارايه شده است .

موارد مهم در اين زمينه عبارتند از:

در اختيار داشتن اطلاعات مربوطه بازديد قبلي

توصيه هاي فني براي تهيه شدن قطعات

لوازم يدكي كافي

افراد متخصص

تكنسين ها و كاركٌران متخصص و وارد

جرتْقيل هاي كارآمد

محوطه و مكان هاي قابل دسترس 

ابزار كافي و ابزار مخصوص و قطعات مخصوص كار

نمودار سازمازماني

اگر اين عوامل وجود نداشته باشند و اگر پره هاي توربين احتياج به باز سازي داشته باشد مدت 8 هفته مي بايست براي تعميرات اساسي زمان اضافه در نظر گرفت و اين مد ت براي تعميرات قسمتهاي داغ حدودپنج و نيم هفته خواهد بود  .شكل 1

برنامه زمان بندي براي تعميرات اساسي در شكل 12-11 نشان داده  شده است

نمودار سازماني براي بازديد قسمتهاي داغ در شكل 13 و نمودار سازماني براي تعميرات اساسي در شكل 14 ارايه شده است.