پوسته داخلي گازها ي داغ
پوسته داخلي گازها ي داغ
عملكرد
پوسته داخلي راهنماي گازهاي داغ ميباشد كه از طرف اتاقهاي احتراق به سمت پره هاي توربين جريان دارد و توسط هواي خروجي از كمپرسور كاملا احاطه شده است.
ساختمان و عملكرد
پوسته داخلي (1) يك سازه جوشكاري شده ميباشد كه بدون حفاظ حرارتي و صفحات محافظ ميباشد و به همراه يك پوسته محافظ(13) حالت يكنواخت و واحدي دارد كه اطراف روتور و هم مركز با شافت توخالي روتور (15) تنظيم شده است . پوسته داخلي به همراه روتور نصب مي گردد.
براي اطمينان از خنك كاري يكنواخت در جلوي پوسته ؛ صفحه حفاظ (12) و در عقب تيغه عبور هوا نصب شده است.
چهار تكيه گاه (3) و دو تنظيم كننده (5،6،7) باعث تنظيم پوسته داخلي و صفحات محافظ شده بطوري كه اجازه انبساط حرارتي را به اين پوسته مي دهد.
شيار(11) طوري طراحي شده كه اجازه ميدهد انبسلط حرارتي مابين پوسته مياني و پوسته محافظ روتور راحت انجام گيرد.
شيار دايره اي شكل( 14) در داخل پوسته داخلي ديفيوزر باعث هم مركزي پوسته محافظ پوسته داخلي مي گردد.
دو حلقه سيل (10) و حلقه سيل (8) كه در طرفين پره هاي ثابت رديف اول(9) نصب شده اند باعث محافظت پوسته از خوردگي مي گردند.
شكل 30 - پوسته داخلي
شكل 31 - پوسته داخلي گازهاي داغ
اتاقهاي احتراق و نازلهاي سوخت
عملكرد و ساختمان
سوخت گاز يا گازوئيل و يا هردو با هواي خارج شده از كمپرسور در اتاقهاي احتراق تركيب شده و مي سوزند و سپس گازهاي داغ حاصله به سمت توربين مي رود.
ساختمان و اساس عملكرد
دو اتاق احتراق در طرفين واحد نصب شده اند. هواي فشرده از بين پوسته فشلر قوي و پوسته داخلي به سمت داخل اتاق احتراق به عنوان هواي اوليه سوخت وارد مي گردد. در آنجا تيغه هاي محوري نصب شده است كه باعث اشتعال بهتر سوخت و ثبات شكل شعله آن مي گردند.
در قسمت پايين Flame tube هواي فشرده به عنوان هواي ثانويه از پوسته داخلي عبور مي كند.
در هنگام كاهش بار مقداراين هوا افزايش مي يابد. و افزايش يا كاهش مقدار هواي ثانويه توسط رينگ تنظيم كننده متصل به اهرمي كه از طريق الكتروموتور فرمان مي گيرد ، صورت مي پذيرد.
سطح داخلي Flame tube (سيلندر شعله) با آجرهاي نسوز سراميكي پوشيده شده است.
هواي اوليه ورودي يك لايه اي از هوا بين آجرهاي نسوز و سطح داخلي Flame tube ايجاد ميكند كه بدنه Flame tube را از سوختگي محافظت مي كند. آجرهاي نسوز به شكلي نصب شده اند كه در زمان بازديدهاي دوره اي قابل تعويض مي باشند.
گازهاي سوخته ؛ اتاق هاي احتراق را به سمت توربين از طريق كانالي ترك مي كنندكه با دو بازو مهار شده به طوري كه قابليت حركت آزاد را در پوسته فشار قوي دارا مي باشد و دو پين راهنما براي تنظيم دارد.
يك دريچه با قيف براي بازديد راحت داخل اتاق احتراق و ورودي توربين در انتهاي اتاق احتراق نصب شده است . داخل اتاق احتراق از طريق دو شيشه كوارتز در دريچه بازديد نصب شده است قابل رؤيت ميباشد. اگر شيشه داخلي آسيب ببيند بازديد داخلي به دليل ورود گازهاي داغ به اين محدوده قابل رؤيت نخواهد بود .
دو شعله بين در داخل پوسته فشار قوي نصب شده اند كه شعله را حس كرده و نمايش ميدهند به صورتي كه اگر شعله قطع گردد، سريعا ورود سوخت به اتاق احتراق قطع ميگردد.
(نقشه شماره P&ID No.0208 S1 MBM S001 كنترل اتاق احتراق را ببينيد)
MP-KRG-11GD-02-TG024
شكل 32- اطاقهاي احتراق
مجموعه نازل سوخت گاز و گازوئيل
مجموعه نازل سوخت براي پخش و پودر كردن سوخت در داخل اتاق احتراق مي باشد.
نازل سوخت براي بهره برداري با سوخت گاز يا گازوئيل شامل قطعات ذيل است:
- نازل سوخت گازوئيل
- نازل سوخت گاز با شعله پخش كن
- نازل شمعك
- شمعك
- مشعل سوخت گاز
- مقسم سوخت Premix
- تيغه هاي محوري
ساختمانهاي نازل دو سوخته
نازل دوسوخته و شمعك به بدنه مشعل متصل مي باشند، تيغه هاي شعاعي و نازل دو سوخته در يك پوسته ميباشند . تيغه ها به بخش انتهايي سيلندر متصل مي باشند. تيغه هاي محوري براي مخلوط كردن هوا و سوخت Premix مي باشند.
اكثر هواي اوليه مورد نياز احتراق از طرف تيغه هاي چرخنده محوري تامين مي گردد. به همين دليل چرخش در شعله ايجاد شده و به صورت يك حلقه مخروطي شعله را شكل مي دهد. چرخش شعله توسط تيغه هاي چرخنده شعاعي نيز انجام مي گرد . به طوري كه با سوخت گاز در بخش بالايي تركيب مي شود.
بهره برداري (عمومي)
در بار كم سوخت گاز از طريق نازل Diffusion ارسال گرديده و با هواي اوليه ارسالي توسط تيغه هاي چرخنده شعاعي تركيب شده و به طرف محفظه احتراق روانه مي گردد.
در بار بالا تر %50 سوخت گاز از طريق نازل Premix در مقابل تيغه هاي چرخند ه محوري پاشيده شده و به همراه هواي احتراق خروجي از تيغه هاي چرخنده محوري به طرف محيط احتراق روانه مي شود.
در مدت زمان بهره برداري با Premix مقدرا كمي گاز از طريق شمعك تغذيه مي گردد و به طرف تيغه هاي چرخنده شعاعي حركت مي كند و اين مقدار كم شعله براي برقراري شعله در تغييرا ت بار و حفظ شرايط شعله كافي است.
در مدت زمان بهره برداري با سوخت گازوئيل ؛ سوخت به سمت پايين از ميان تيغه هاي چرخنده شعاعي پاشيده مي گردد.
سوخت پودر شده به صورت يك مخروط از نازل خارج و با هواي اوليه تركيب شده يك مخلوط انتشلر يافته همگن تشكيل مي دهد. تا زماني كه واحد با سوخت گازوئيل در حال بهره برداري مي باشد. مقدار سوخت ارسالي توسط سوخت برگشتي كنترل مي گردد.
شعله كمكي مشتعل و از طريق شمعك ؛ باعث برقراري شعله اصلي مي گردد.
شكل 33 – نازل سوخت پاش دوگانه
پوسته مركزي
عملكرد
پوسته مركزي از يك طرف به پوسته نگهدارنده پره هاي ثابت رديف اول كمپرسور و از طرف ديگر به پوست اگزوز متصل است و و متحمل فشار داخلي مي باشد. اين پوسته ؛ كمپرسور و توربين را در خود جاي داده و از طرفين به اطاق هاي احتراق متصل مي باشد.
ساختمان:
پوسته مركزي يك سازه جوشكاري شده است كه از يك پوسته بيروني سيلندري شكل(7) اتصالات افقي (15) و بخشهاي جانبي (12) اتصالات (13،9 و 1) تشكيل شده است و از يك طرف متصل به پوسته نگهدارنده پره هاي ثابت رديف اول كمپرسور از طرف ديگر به اگزور و اتاقهاي احتراق در طرفين مي باشد.
اتصالات (4،6،8) زيرمجموعه سيلندري شكل را به مقادير مختلف تقسيم نموده به طوري كه فشارهاي مختلفي را تحمل مي كند.
پايه هاي 18 و 19 براي حامل پره هاي ثابت مرحله دوم و سوم كمپرسور ميباشند ، در بخش توربين حامل پره ثابت توربين در پايه 15 قرار مي گيرد .
پوسته هاي حامل پره هاي ثابت توسط بلوكهاي لغزنده برروي پايه ها سوار مي شوند و نيمه بالايي پوسته توسط حلق آويزهاي (10) برداشته مي شود و كل مجموعه توسط حلق آويزهاي (16) قابل جابجايي است .