پوسته ياتاقان كمپرسور

عملكرد

پوسته ياتاقان كمپرسور نگه دارنده پوسته توربو كمپرسور و همچنين روتور ميباشد كه به صورت پوسته خارجي ميباشد و پوسته ورودي كمپرسور را به حامل پره هاي ثابت مرحله 1 كمپرسور متصل مي كند.

 پوسته ياتاقان كمپرسور (9) توسط تيغه هايي (8) در ميان پوسته بيروني كمپرسوركه  به كانال ورودي متصل است قرار دارد.

قطعات هماهنگ شده داخل پوسته عبارتند از:

- ياتاقان  ؛ تركيب شده ازياطاقان   تراست و ژورنال (5) با رينگ تنظيم كننده (6) كه در يك صفحه جاي گرفته است.

- شفت كمپرسور كه توسط رينگ (2) در قسمت جلو و محفظه روغن(7) در پشت آب بندي شده است.

نازل  پاشش روغن (3) كه ترنينگير هيدروليك را به گردش در مي آورد(10)

پره هاي متحرك(11) كه تشكيل ترنينگير هيدروليكي داده و متصل به شفت مياني مي باشد.

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

1

Intermediate shaft 

6

Adjusting ring

2

Shaft gland 

7

Oil box

3

Nozzle diaphragm 

8

Strut

4

Coupling

9

Bearing housing  

5

Combined journal and thrust bearing

10

Cover  

 

 

11

Rotary blades

شكل 40 پوسته ياطاقان كمپرسور

 

 

 

 


 

 

ياتاقان تركيبي ژورنال و تراست .

عملكرد

ياتاقان تركيبي ژورنال و تراست نگه دارنده روتور در بخش ابتدائي كمپرسور ميباشد از نيروي تراست محوري جلوگيري نموده و وضعيت محوري روتور را تثبيت مينمايد.

ساختمان و اساس عملكرد

ياتاقان تركيبي ژورنال و تراست از دو نيمه مسطح تشكيل شده  در سطح آن يك لايه بابيت  كشيده شده است و شكل هندسي آن بطوري مي باشد كه همواره  روغن بين ياتاقان و محور در زمان بهره برداري پر مي باشد .

روغن روغنكاري تحت فشار به فضاي روغن ده (5) كه از طريق سوراخ (16) داخل رينگ تنظيم كننده شكل 40 و شيار دوراني (9) و شيار (15) در بالاي ياتاقان دارد ارسال مي گردد.

روغن جكينگ به زير محورو تحت فشار زياد از طريق سوراخ (8) در هنگام راه اندازي و يا توقف تزريق مي گردد و اين شرايط باعث مي گردد بابيت ياتاقان با سطح محور در زمان دوران تماس نداشته و از آسيب در امان باشد و به راحتي محور دوران  كند.

ترموكوپل در نيمه زيرين در محلي كه حداكثر بار را دارا مي باشد نصب شده است.

ياتاقان تراست از مجموعه لقمه هاي جداگانه (6) تشكيل شده است كه سطح آنها نيز داراي بابيت است. لقمه هاي تراست بطور آزاد و لق در قفسه (1) توسط پينهاي (2) و پايه هاي قابل انعطاف  صفحه اي شكل (7) بار را تقسيم و توزيع مي كنند.

لبه سطح تماس قطعات باعث تنظيم لقمه ها شده و نهايتا يك فيلم روغن روي  تكيه گاه  تشكيل مي دهد. روغن به مرور از شيارهاي روغن كاري عبور كرده و روغن تازه ازدو طرف واز طريق   ياتاقان ژورنال به سمت  ياتاقان هاي تراست ميريزد.

تيغه سيل هاي (3) از خروج روغن جلوگيري مي نمايد و صفحات  (4) يك نوار حلقه اي شكل ايجاد نموده و تيغه هاي سيل هاي (3) را شامل مي گردد و روغن برگشت شده  را به طرف شيارها انتقال مي دهد.

ترموكوپل هاي (14) براي اندازه گيري درجه حرارت در بالا و پائين در لقمه هاي ياتاقان طرفين نصب شده اند.. نيروي محوري به طرف پوسته ياتاقان از طريق صفحه هاي (10) و قفسه (11) انتقال مي يابد.

رينگ تنظيم كننده شكل 40 سطح قفسه ياتاقان را احاطه كرده و در پوسته ياتاقان توسط پايه نگهدارنده محفوظ مي شود.

صفحه هاي (18) براي تنظيم عمومي استفاده ميگردد.

راهنماي مركزي (17) براي تثبيت موقعيت نهايي يتاقان و رينگ تنظيم كننده استفاده مي گردد.

 

 

 

 

 

 

شكل 41 - ياتاقان تركيبي ژورنال و تراست

 

 

 

 

16

Holes for lube oil

18

Shims

17

Center guide

19

Supporting feet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 42 محفظه ياتاقان كمپرسور

 


 

 

پوسته اگزوز

عملكرد

پوسته اگزوز در بر گيرنده محفظه  يا تا قا ن در انتهاي محور بوده ووظيفه انتقال دادن   گازهاي سوخته را نيز بعهده دارد و بصو رت مجراي واگرا   براي به حداقل رساندن افت اگزوز طراحي شده است.

ساختمان:

پوسته اگزوز يك سازه جوشكاري شده مي باشد. كه از دو نيمه  تشكيل شده است .و شامل پوسته بيروني (6‌) و سيلندر داخلي (8‌) است و توسط لوله هاي بيضي شكل ( 9) متصل مي باشد و تيغه هاي (7) وفلانچهاي (1و 5) براي اتصال به پوسته مركزي و ديفيوز اگزوز مي باشد. سيلندر مركزي پوسته اگزوز در بر گيرنده پوسته ياتاقان توربين با خط انتقال روغن عبوري از لوله هاي بيضي (9) ميباشد. پايه هاي توربين به فلانچ زيرين در يك اتصال افقي(2) متصل  مي باشد و صفحه انتقال دهنده (3) با كند كننده (4) ديوار محافظ را تشكيل داده و در مقابل گازهاي داغ قرار دارد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 43 - پوسته اگزوز


 

پوسته ياتاقان توربين

 

عملكرد

پوسته ياتاقان توربين در بر گيرنده محور توربين درزير  پوسته اگزوز مي باشد.

سا ختمان اساسي و  عملكرد

پوسته ياتاقان(3) در ميان سيلندر مياني پوسته اگزوز نصب شده است بطوري كه انبساط حرارتي تحمل كند اين پوسته بصورت افقي قرار گرفته و پايه هاي عمودي (13) در زير آن و راهنماي مركزي (14) به طور مجزا نگه دار آن مي باشند . صفحه هايي براي تنظيم وجود دارد.

ياتاقان ژورنال (14) با رينگ تنظيم كننده (11)داخل پوسته ياتاقان نصب مي باشند فضاي بسته روغن توسط رينگ آببندي  قابل تنظيم (2) در جلو ودر پشت  شماره (7)ايجاد شده است  . روغن به ياتاقان توسط لوله هاي رزوه شده (12،9 ) تزريق مي گردد كه به پوسته پيچ شده اند و مجراي تخت جوشكاري شده خروجي (8) . اين لوله ها درون پايه هاي تو خالي پوسته اگزوز جاي گرفته اند،پوسته ياتاقان شامل عايق (5) براي جلوگيري از افزايش حرارت  مي باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 44- پوسته ياتاقان توربين

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 45 - پوسته ياتاقان توربين

 

ياتاقان ژورنال توربين

عملكرد

ياتاقان ژورنال نگه دارنده روتور در انتهاي توربين مي باشد.

سا ختمان و اساسي عملكرد

ياتاقان ژورنال شكل (46)شامل دو نيم سيلندر ياتاقان مي باشد وسطوح موثر با بابيت (4) پوشيده شده و شكل آن بطوري است كه  در زمان بهره برداري   فيلم  روغن بين ياتاقان و محور قرار مي گيرد.

روغن روغنكاري تحت فشار به فضاي روغن (9) كه از طريق كانال (19) داخل رينگ تنظيم كننده و و شيار دوراني (3) و كانال (11) در سيلندر ياتاقان قرار دارد  وارد شده و سپس به محفظه روغن (7) از طريق شيار (8) كه در نيمه بالاي سيلندر ياتاقان قرار دارد مي ريزد.

در زمان راه اندازي يا توقف فشار زياد روغن جكينگ وجود دارد  تا از اصطكاك جلوگيري به عمل آورد اين فيلم روغن باعث حفاظت بابيت  شده و به گردش  راحت شفت كمك مي كند. تيغه هاي (5) شامل يك محيط دوراني است كه روغن هاي نشت كرده را جمع آوري كرده  و از مسير سوراخ تخليه خارج مي نمايد.

دماي بابيت  ياتاقان توسط ترموكوپل هاي (14) كه در نيمه زيرين ياتاقان نصب شده است.اندازه گيري مي شود .

. تيغه سيل هاي دور تا دور ياتاقان ژورنال در يك رينگ قابل تنظيم قرار دارند . نيمه بالايي رينگ قابل تنظيم به صورت نيم هلال طراحي شده و به پوسته ياتاقان پيچ شده است و نيمه زيرين رينگ قابل تنظيم به پوسته ياتاقان قفل شده و به صورت افقي و عمودي قابل تنظيم مي باشد .  بوسيله صفحات قابل تعويض (21) زير قفل كنها  ياطاقان تنظيم مي شود. پين قابل تعويض (16) از دوران ياتاقان و رينگ تنظيم كننده جلوگيري مي نمايد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 46 - ياتاقان ژورنال توربين

 

ديفيوز اگزوز

عملكرد

مسير عبور گازهاي داغ توربين به سمت دودكش ميباشد كه در نتيجه واگرايي با كاهش سرعت در گازهاي خروجي افزايش فشار را ايجاد مي نمايد.

ساختمان :

ديفيوز اگزوز شامل يك كانال واگرا  (3) با اتصالات قابل ارتجاع جوشكاري شده (1) و(4) در هر طرف كه بر اساس طرحهاي (B وC) يك اتصال دوبله و يا سه لايه چين خورده و جوشكاري شده مي باشد كه در انتهاي اگزوز قرار گرفته است.


 

 

 

 

 

 

شكل 47 ديفيوزر اگزوز

 

شفت مياني

عملكرد:

شفت مياني توربين را به ژنراتور متصل نموده و گشتاور  موردنياز را منتقل مي نمايد.

ساختمان و عملكرد:

شفت مياني (2) صلب بوده و به فلانچ هاي  آهنگري شده (1) و(4) محدود مي باشد.

پيچهاي (59) براي تماس سطوح فلانچها  به كار ميرود و چرخ پره (3) در دور تا دور شفت مياني براي چرخاندن محور قرار دارد

(به 301-0970 مراجعه شود) .

 

 
   

 

 

 

شكل 48 شفت مياني

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 49 شفت مياني

 

 

ترنينگير هيدروليكي / با رينگ گير

ترنينگيرهيدروليكي

عملكرد ترنينگير هيدروليكي براي  زمان توقف واحد  مي باشد كه باعث ميشود در هنگام سرد شدن محور  از خمش شفت جلوگيري كند  و حداقل مقدار مورد نيازآن براي  دوران  محور  وجود فيلم روغن جهت  جلوگيري از سايش مي باشد.

ساختمان  و اساس عملكرد

ترنينگير هيدرو ليكي در جلوي پوسته ياتاقان كمپرسور (4) نصب شده است. و شامل پره هاي پلتون (1) شش نازل (5) در يك پوشش بزرگتر قاب (3) ميباشد.

روغن از مسير قاب  و نازل ها به سمت  پره ها كه روي شفت مياني نصب  مي باشند  پاشيده  مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 50 - ترنينگيرهيدروليكي

 

 

بارينگ گير

عملكرد

ترنينگر دستي مي‌باشد بطوري كه همانند ترنينگيرهيدروليكي باعث دوران محور مي گردد اما بصورت دستي

ساختمان و اساس عملكرد

ترنينگر دستي داراي يك آچارپين‌دار (5) مي‌باشد. محور توسط آچار‌پين‌دار چرخانده مي‌شود (5) بطوري كه با سوراخهاي شعاعي (6) در روي كوپلينگ شفت مياني تماس حاصل مي‌كند.

به همين منظور سوراخهاي شعاعي (6) شفت مياني‌(7) براساس طراحي بايدبا برداشتن كاور (1)  و محفظه (3) قابل دسترسي باشد.

قبل از چرخاندن شفت بايد سيستم جكينگ هيدروليك در مدار قرار گيرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل 51 بارينگ گير