مجراي واگراي اگزوز

 

 

 
   


 

 

  فهرست‏:

1. شرح سامانه

2. قسمتهاي اصلي و وظيفه هر يك

3. دودكش

4. ساختار فلزي ( پايه دودكش)

5. اتصال قابل انعطاف

6. رادياتور

7. صفحه مسدود كننده

8. مجراي واگرا 


 

مجراي واگراي  اگزوز

 

شرح سامانه :

دراين قسمت سعي شده توضيحاتي در مورد سامانه هاي زير گروه اين بخش  به همراه جنس واطلاعات فني هر يك ارايه گردد .

 

قطعات اصلي و وظيفه انها :

1. انتقال دهنده ( ترانزيش پيس )

2. اتصال قابل انعطاف  سمت  توربين

3.  محفظه دايورتر

4. اتصال قابل انعطاف  سمت دود كش

5. دود كش به همراه صدا خفه كن

6. پايه دودكش - پله ها و پاگرد هاي آن

 

دودكش

ارتفاع دودكش 25 متر به اضافه ارتفاع  محفظه دايورتر است كه بر روي پايه به همراه پله و راهرو وچراغها ي هشدار دهنده هوايي نصب شده است .

سطح داخلي اگزوز كاملا  عايق ميباشد وحرارت جدار خارجي آن حداكثر 60  درجه سانتيگراد ميباشد .

 عايق داخلي شامل پشم سنگ وپشم شيشه به همراه سراميك و ورق استيل   (AISI 409))   مي باشد كه ورقهاي استيل روي هم سوار شده و با حلقه هاي فلزي با پينهاي متصل به بدنه جوشكاري شده است .

دودكش به دو بخش اصلي تقسيم شده است :

1- بالاي دودكش به شكل استوانه (12)

2- پايين دودكش به شكل مكعب ومحل صدا خفه كن (8)

بخش دوم دودكش از دو طرف توسط مبدلهاي استوانه به مكعب  محصور شده است و توسط اين دو مبدل به قسمتهاي ديگر اگزوز متصل ميباشد .

جنس:

فريم خارجي از جنس Fe 430 b معادل ASTM A36  

صفحات داخلي از جنس AISI - 409

پين ها و واشر ها AISI -304

عايق ها : سراميك به ضخامت mm 50 - پشم سنگ به ضخامت mm 10

 

پايه دودكش:

پايه دودكش تك خطي و به نحوي ساخته شده است كه جابجايي صفحه مسدود كننده را امكان پذير مي سازد .  ضمنا پله ها و پاگردها جهت تعميرات دود كش تا بالاي دودكش وجود دارد .

كل ساختمان و  پايه ها  توسط پيچ ومهره به هم متصل مي باشند و جنس آنها از Fe  430B  معادلASTM A 36  مي باشد .

 

 

اتصالات  قابل انعطاف

اين اتصال در دو طرف دودكش زيرين نصب شده است

1- ايتم (4) كه بين محفظه  دايورتر و انتقال دهنده نصب شده است .

2- ايتم (6) كه بين محفظه  دايورتر و دودكش بالا نصب شده است .

براي انطباق  اتصالات قابل انعطاف  در اگزوز هاي با درجه حرارت بالا در توربين گاز  نوع ساخت به شرح ذيل مي باشد :

اتصال ياد شده از دو لايه استيل و يك لايه پشم شيشه تشكيل شده و توسط ورقه هاي استيل كه همگي با حلقه هاي فلزي با پين به  جداره خارجي جو ش شده اند . بطوريكه ورقه ها روي هم در جهت جريان نصب شده اند

جنس:

فريم خارجي : از جنس استيل AISI   304

ورق داخلي: از جنس استيل AISI   409

پين و واشرها : از جنس استيل AISI   304

عايق هاي داخلي از جنس سراميك به ضخامت mm 150 و اتصال به صورت تور بافت     مي باشد

.جعبه دايورتر

 دريچه دايورتر در داخل اين جعبه قرار خواهد گرفت .در حال حاظر اين جعبه يا فريم عاري از دريچه است ودر هنگام نصب بويلر وجود دريچه الزامي است .

دريچه ياد شده به همراه محور و سامانه هيدروليكي جهت حركت دريچه و سامانه سيل كننده در هر دو دهانه خروجي دريچه و نيز فن خنك كننده در آن تعبيه خواهد شد. لازم به ذكر است معمولا محفظه  دايورتر  جهت  حمل راحت تر  از 4 تكه ساخته مي شود  و جهت اتصال آنها به هم در سايت دستور العمل لازم ارايه مي گردد .

ساخت :

بدنه خارجي از استيل و بدنه داخلي به همراه عايق از جنس سراميك و پشم شيشه در لايه اي  از ورق استيل AISI   409  كه همه ورقها روي هم در جهت جريان نصب  شده و توسط حلقه هاي فلزي  جوش شده به پين هاي متصل به بدنه خارجي مهار شده اند .

جنس :

بدنه خارجي از جنس:Fe   430   B معادل ASTM  A36

ورقه بدنه داخلي از جنس :AISI   409

پين و واشر ها از جنس :AISI   304

عايق داخلي از جنس پشم شيشه وسراميك به ضخامت mm 150

 

صفحه مسدود كننده :

ايتم (23) صفحه ايي است كه در انتهاي  جعبه دايورتر محل اتصال به بويلر نصب شده و توسط پيچ و مهره و جوشكاري سيل مي باشد .

ساخت :

سطح خارجي از استيل و از داخل با سراميك و پشم شيشه عايق شده و ورقهاي استيل به روي هم و در جهت جريان توسط حلقه به پينهاي بدنه خارجي جوشكاري شده اند

جنس :

سطح خارجي از جنس :fe  430 b معادل ASTM a36

ورقهاي داخلي از جنس استيل :AISI   409

پين و واشر ها از جنس استيل :AISI    304

عايق از جنس سراميك و پشم شيشه به ضخامت mm150

 

ديفيوز :

ديفيوز در 4 قطعه ارسال شده كه در محل به يكديگر متصل مي گردند.(ايتم 2و3)به همراه ديفيوز قطعه ديگري نيز وجود دارد با نام cone كه به شكل قيف مي باشد و در محل اتصال به توربين  به ديفيوز  متصل ميگردد.

ساخت :

بدنه خارجي از جنس استيل مي باشد و عايق داخلي پشم شيشه و سراميك توسط ورقهاي روي هم قرار گرفته و مهار شده توسط حلقه هاي فلزي جوش شده به پين هاي بدنه خارجي مي باشد بطوري كه ورقها در جهت عبور جريان روي هم قرار گرفته اند .

جنس:

بدنه خارجي از جنس Fe  430  B معادل ASTM A36

عايق داخلي از جنس پشم شيشه و سراميك به ضخامت mm200

ورق داخلي از جنس استيل AISI  409

پين ها و واشر ها از جنس استيل AISI   304

و قيف ورودي از جنس AISI 327 مي باشد .