سامانه روغن كاري و روغن كنترل
سامانه روغن كاري و روغن كنترل
فهرست :
- شرح سامانه
- ا جزاء اصلي
- ضوابط شستشوي فيلترها
پيوست:
شكل 1 تانك روغن
شكل 3و2 سطح سنج تانك روغن
شكل 5و4 فن تخليه بخارات روغن
شكل 6 پمپ اصلي/ پمپ فرعي روغن
شكل 7 پمپ اضطراري
شكل 8 سامانه روغن بالابر
شكل 9 فيلتر روغن بالابر
شكل 10 فيلتر دوگانه
سامانه روغن كاري
شرح سامانه:
در اين سامانه ،روان كاري ياتاقانها و ترنينگير كردن و سامانه كنترل روغن انجام مي گيرد.
روغن توسط پمپ مربوطه از تانك به سمت كولر ارسال مي گردد در اين مسير شير كنترل حرارتي و فيلتر ها قرار دارند ،پس از كولر روغن در مسير ياتاقانها اوريفيس هاي مخصوص وجود دارد. كه روغن از آنجا به سمت ياتاقان روان شده پس از خروج از ياتاقان روغن به سمت مسير برگشتي جريان يافته و سپس به سمت تانك روغن برگشت مي نمايد.
در ياتاقانها مسير ديگري وجود دارد كه توسط آن بوستر پمپ روغن بالابر( جكينگ) با فشار مناسب روغن را به زير روتور تزريق مي نمايد و باعث بلند شدن روتور مي گردد.
اجزاء اصلي:
اجزا، اصلي سامانه روغن و روغن كنترل عبارتند از :
1- تانك روغن
2- فن تخليه بخارات
3-پمپهاي اصلي و كمكي
4- پمپ اضطراري
5- پمپ بلند كردن روتور (جكينگ 1)توربين
6-پمپ بلند كردن روتور (جكينگ 2)ژنراتور
7-فيلتر دوگانه
8- كولر ها
تانك روغن يك سازه جوشكاري شده مي باشد كه پمپهاي روغن -فيلتر ها-فن تخليه بخارات و اتصالات اضافي بر روي آن قرار گرفته و در داخل آن صافي روغن در محل سرريز روغن نصب شده است ، وسيله اندازه گيري سطح در داخل تانك نيز نصب مي با شد (شكل2و3) كه ميزان سطح روغن راتحت كنترل دارد وشرايط را به سامانه كنترل انتقا ل مي دهد.
در داخل تانك دو سبد صافي وجود دارد كه ذرات بيش از28 ميكرون راازروغن جدا مي سازد
فن تخليه بخارات روغن
وظيفه اين فن مكش بخارات روغن از روي سطح روغن داخل تانك و ايجاد فشار خفيفي در تانك و مسير برگشت ياتاقاني است ، بطوري كه اين فن مستقيما برروي تانك نصب شده وشامل يك موتور سه فاز AC وپروانه مي باشد روغن جداشده از بخارات در مسير تخليه بخارات جدا ودر محل تجمع ميگردد كه هر ماه بايد تخليه گردد.
پمپ اصلي و كمكي روغن:
پمپ اصلي روغن ‘ روغن را به سمت ياتاقانهاي توربو ژنراتور ارسال مي نمايد. در صورتي كه پمپ اصلي بهر دليلي قادر به اين كار نشد پمپ كمكي اين وظيفه را اجرا مي كند.(شكل 6)
هر دو پمپ اصلي و كمكي سانتريفوز و يك مرحلهاي مي باشند كه بطور عمودي برروي تانك نصب مي باشند، پمپها با پروانه هاي محوري در پوسته حلزوني شكل به الكتروموتور توسط كوپلينگ دندانه دار متصل مي باشند.
پمپ ها در داخل روغن در عمق 700 ميليمتر پايين تر از حداقل مجاز سطح روغن قرار گرفته اند و خروجي آن توسط فلنچ به لوله بيرون از تانك مرتبط است . محور پمپ در داخل پوسته حلزوني شكل توسط بلبرينگ هاي شيار عميق مهار و توسط بلبرينگ كف گرد آويزان مي باشد . ضمنا سيل مكانيكي آن در محفظه كاسه مانند قرار دارد.
پمپ اضطراري
پمپ اضطراري نيز يك پمپ سانتريفوژ تك مرحله اي عمودي مي باشد (شكل 7) وقتي پمپ اصلي و كمكي از وظيفه خود بر نيامدند و يا برق A C از مدار خارج شد . اين پمپ وارد مدار شده و روغن را مستقيما به سمت ياتاقانها ارسال مي نمايد.
اين پمپ نيز همانند پمپ هاي اصلي و كمكي از يك پوسته حلزوني شكل بر خور دار است و رو تور آن همانند ساير پمپ ها عمل مي نمايد و اتصال به خارج از تانك و عمق درون تانك اين پمپ نيز همانند دو پمپ اصلي و كمكي مي باشد.
پمپ بالابر (جكينگ) روتور توربين
سامانه هيدروليك بالابر در زمان راه اندازي و يا توقف روتور وارد مدار ميگردد و فيلم روغن بضخامت مناسب بين ياتاقان ومحور ايجاد مي كند .براي توليد اين فيلم روغن نياز به فشاري معادل bar 140 مجود دارد. در غير اين صورت وزن زياد روتور وسطح اتكاء كم باعث آسيب ديدن بابيت ياتاقانها خواهد شد.
لازم به ذكر است كه فيلم روغن ايجاد شده در زمان راه اندازي باعث كاهش نيروي اصطكاك شده و راه اندازي را ساده تر مي نمايد .
پمپ بالابر (جكينگ) به شكل تيغه ايي است كه بر اساس (ورود- كمپرس- تخليه- كمپرس) عمل مي نمايد بطوري كه با گردش محور به همراه تيغه ها پوسته غير هم مركز داخلي نيز گردش نموده و عمل پمپاژ صورت مي گيرد ، وروغن تانك با فشار b ar 140 به سمت ياتاقانها هدايت مي شود .
قبل از پمپ و در محل مكش آن فيلتري تعبيه شده است كه پمپ را از ورود ذرات خارجي در امان مي دارد.
فيلتر ياد شده يك فيلتر فشار قوي مي باشد و شامل بدنه- در پوش- كارتريج ونشاندهنده كتْيفي است.
پمپ جكينگ روتور ژنراتور
پمپ ياد شده با الكتروموتور AC در كنار تانك روغن نصب شده است و فشاري حدود bar160 را براي بلند كردن روتور ژنراتور ايجاد مي كند.
فيلتر دوگانه
در مسير اصلي بعد از پمپ ‘ فيلتر روغن به صورت دوگانه وجود دارد(شكل 10) بطوري كه در زمان گردش روغن هميشه يك فيلتر در مدار قرار دارد و فيلتر دوم بصورت آماده مي باشد.
فيلتر دوگانه شامل دو قفسه فيلتر است كه از داخل به هم قابل ارتباط مي باشند ،هر قفسه فيلتر شامل يك كارتريج توري شكل است ،در فيلتربا كارتريج توري شكل روغن از انتها وارد شده و از جداره آن خارج ميگردد،مسير كاملا مسدود و روغن فقط از طريق توري فيلتر قابل عبور است .ابتدا و انتهاي فيلتر توسط حلقه لاستيكي آببندي شده است .
جهت تعويض فيلتر و تمييز نمودن داخل پوسته ، بايد اول مسير تعادل فشار راباز كرده سپس با باز نمودن آرام شير تخليه از پر بودن روغن در فيلتر دوم مطمين شويد سپس مسير عبور روغن را از فيلتر اول به دوم تعويض نماييد ،مجددا شير تعادل فشار را باز نموده تا فشار روغن تخليه گردد. پس از آن دريچه را باز نموده و فيلتر توري شكل را خارج نماييد،حال پس از خروج فيلتر با محلول مناسب فيلتر را شستشو داده و سپس با كمپرسور هوا خشك نماييد .مجددا فيلتر را داخل پوسته قرار دهيد،پيچ در پوش را بطور يكنواخت محكم نماييد و اطراف دريچه را به دقت بررسي كنيد و مطمين شويد كنار آن نشتي وجود ندارد حال فيلتر دوم آماده بهره برداري مي باشد .هميشه يكي از فيلتر ها در كار و دومي به حالت آماده مي باشد .و نشاندهنده كتْيفي فيلتر بطور مجزا فعال مي باشد . لازم به ياد آوري است مقدار فيلتر مجاز ذرات 25 ميكرون مي باشد.
كولر ها
در مسير روغن براي خنك كردن آن دو عدد كولرروغن نصب شده است كه يكي رزرو ديگري مي باشد ، اين كولر ها درجه حرارت روغن را در حدود 55 درجه سانتي گراد و توسط شير كنترل دمايي ثابت نگه مي دارد .در صورتي كه دماي روغن ارسال شده به سمت ياتاقانها از مقدرتنظيم شده بيشتر شود ، آلارم مربوطه ظاهر شده. ووضعيت كولر يا شير كنترل دمايي را نشان مي دهد.
دستورات لازم براي تمييز كردن فيلتر
سامانه روغن كاري را از اجسام سخت دور نماييد و جهت سرريز كردن روغن مشابه را هميشه بطور رزرو داشته باشيد،مقدار كتْيفي فيلتر ها بستگي به شرايط دارد و اگر افزايش اختلاف فشار فيلتر 1 الي 2 (mbar) از حد مجاز بيشتر باشد .خطرو ريسك آسيب ديدن به سامانه ياتاقان ها نيز افزايش مي يابد. لذا با رسيدن كتْيفي فيلتر به حد b ar6/0 آلارم الكتريكي و يا نشاندهنده محلي حاكي از خطر صادر مي گردد(اين حالت در فيلتر هاي سامانه بالابر (جكينگ) نيز وجود دارد)وبايد فيلترها تعويض و مجددا تمييز گردد.در سامانه جكينگ بايد مجموعه پمپ اصلي و كمكي و همچنين واحد از مدار خارج باشد تا فيلتر جكينگ قابل تعويض گردد.
سبدهاي صافي داخل تانك نيز وقتي واحد از مدار خارج ميباشد قابل شستشو ميباشد.
وضعيت خوردگي - كنده شدن فلز از ياتاقان وغيره از ذرات باقي مانده در سبد صافي قابل تشخيص است.
شكل 1 تانك روغن
شكل 3و2 سطح سنج تانك روغن
شكل 4 فن تخليه بخارات روغن
شكل 5 فن تخليه بخارات روغن
8- IMPELLER |
1- ELECTRIC MOTOR |
9-VALVE CASING |
2- COVER PLATE |
10- PUMP INTAKE |
3- COVER TOOTH COUPLING |
11- CASING WEARING RING |
4- DEEP GROUVE BALL BEARING |
12-PRESSURE PIPE |
5- SUSPENTION PIPE |
13- LUBE OIL LINE |
6- PUMP SHAFT |
14- JAKING OIL CONNECTION |
7- PLAIN BEARING |
شكل 6 پمپ اصلي/ پمپ فرعي روغن
8- IMPELLER |
1- ELECTRIC MOTOR |
9-VALVE CASING |
2- COVER PLATE |
10- SUCTION NUZZLE |
3- COVER TOOTH COUPLING |
11- LABYRANTH RING |
4- DEEP GROUVE BALL BEARING |
12-DISCHARG PIPE |
5- SUSPENTION PIPE |
13- LUBE OIL LINE |
6- PUMP SHAFT |
14- SWING CHECK VALVE |
7- JURNAL BEARING |
شكل 7 پمپ اضطراري
3- ROTOR |
1- JACKING OIL PUMP |
4- VANE |
2- ELECTRIC MOTOR |
شكل 8 سامانه روغن بالابر
4—FILTER ELEMENT |
1- INDICATOR PIN |
5- FILTER HOUSING |
2- FOULING INDICATOR |
|
3- FILTER HOUSING CAP |
شكل 9 فيلتر روغن بالابر
8- SUPPORT FOOT |
1- FILTER HOUSING |
9- OIL DRAIN PLUG |
2-COVER GASKET |
10- SCREEN TYPE FILTER ELEMENT |
3- COVER FLANGE |
11- PRESSURE EQUALISING LINE |
4- VENT |
12- PRESSURE EQUALISING |
5- DIFFERENTIAL PRESSURE INDICATOR |
13- VALVE LEVER HANDLE |
6- CHANGEOVER VALVE ASSEMBLY |
|
7- VALVE LEVER |
شكل 10 فيلتر دوگانه