رفع اشكال از توربو ژنراتور

 

 
   


 

 

 

 

فهرست:

رفع اشكال از توربو ژنراتور


 

 رفع اشكال از توربو ژنراتور

شرح :

مهمترين مسايلي كه بايد از اجزاي اصلي و سامانه هاي توربو ژنراتور v 94.2 رفع اشكال گردد  در جداول صفحه بعد توضيح داده شده است


يا تاقان ها

معايب

دلايل

اصلاحيه

درجه حرارت بالاي بابيت ياتاقان ژورنال

- افزايش سريع درجه حرات يك يا چند ياتاقان تاحد آلارم كه قبلا گزارش نشده است

- افزايش سريع در جه حرارت يك ياچند ياتاقان تا حد  آلارم

 

- ثبت نشد ن اطلاعات در دستگاه اينسترومنتي

 

 

- خرابي ياتاقان

 

 

اشكال در اندازه گيري درجه حرارت

 

-تْبات اينسترومنتي اشكال دارد

 

 

- سريعا توربين از مدار خارج گردد

- ياتاقان بازديد گردد

- ترموكوبل بازديد گردد و يا اتصال مدار دوم ترموكوبل برقرار گردد

- وسايل اينترومنتي باز ديد گردد

تاخير در نمايش درجه حرارت بابيت ياتاقان ژورنال

ورودي روغن بازديد گردد و مسير تغيير داده شود

سيسيتم ارسال روغن بازديد گردد ( كولر روغن)

تغيير حالت در رفتار توربين

آلايمنت روتور

بازديد و در صورت نيازاصلاح آلايمنت

افزايش يك يا چند درجه حرارت

بابيت ياتاقان

- درجه حرارت خاصي از ياتاقان در توليدي خاص

 

 

- جابجايي روتور متناسب با توليدي

 

 

- تا حد ماكزيمم درجه حرارت ياتاقان هيچ حركتي مجاز نيست .

 درجه حرارت بالاي ياتاقان تر است

-    افزايش سريع درجه حرارت   ياتاقان تراست

-          

- افزايش درجه حرارت مشابه قبلا مشاهده نشده

- افزايش سريع درجه حرارت تاحد 
آلارم

- اثر مستقيم بر روي تْبات نيست

- ياتاقا ن تراست در اثر نيروي تراست آسيب ديده است - در اثر افزايش بار تراستي و يا مسايل جانبي ( كتْيفي )

- اشكال اندازه گيري درجه حرارت

 

 

- اشكال تْبات

سريعا توربين را از مدار خارج نماييد . و وضعيت باتاقان تراست و تراست محوري را بازديد نماييد .

 

-ترموكوبل بازديد گردد. و با خط دوم ترموكوبل برقرار گردد

 

- بخش اينترومنتي تْبات بازديد گردد

- افزايش انبساط پوسته ياتاقان در طرفين

 

 

- تغيير هم محوري شفت

- پوسته ياتاقان از مسير منحرف شده است

- ضعف در جلوگيري از لغزش  پوسته ياتاقان

- يقه تراست روتور نا هماهنگ است

- انحراف پوسته ياتاقان نسبت به درجه حرارت توزيع شده در پوسته توربين اصلاح گردد .

- اصلاح در اولين فرصت

تغييرات درجه حرارت ياتاقانها نسبت به هم

- درجه حرارت روغن بعد از كولر تغيير يابد

-  د رجه حرارت ياتاقان  افزايش يافته و فشار كاهش يافته است .

اشكال در سامانه خنك كاري

 

 

افت فشار روغن

- اصلاح اشكال

1500 /3/3

 

 

اصلاح اشكال

1500/3/3

 

 

ياتاقان ژورنال

معايب

دلايل

اصلاحيه

آلارم:درجه حرارت بالاي يابيت ياتاقان (مجزا وياآلارم گروهي)

-افزايش درجه حرارت سريع در ياتاقانها تا به آلارم كه قبلا مشاهده نشده است

-افزايش سريع درجه حرارت يك ياتاقان تا حد آلارم

-متاثر نشدن تْبات

 

 

 

-آسيب ديدگي ياتاقان

 

 

-اشكال در اندازه گيري ياتاقان

 

-اشكال در تْبات

 

 

 

-توربين سريعا متوقف گردد

 

-بازديد ترموكوبل ويااتصال بخش دوم ترموكوبل

-بازديد قسمت  اينسترو منتي

يك يا چند درجه حرارت ياتاقان كه به آرامي در مدار قرار ميگيرد.

-تغيير رفتار روتور

-تغيير در تزريق روغن تغيير در سطع مقطع عبور روغن

-تغيير در الايمنت روتور

-وضعيت تزريق روغن بازديد گردد (دركولرروغن)

 

-بازديد ودر صورت نياز تنظيم الايمنت

تغييرات درجه حرارت ياتاقانها نسبت به هم

-درجه حرارت روغن بعداز كولر تغيير مي يابد

 

 

-اشكال در سامانه خنك كاري

 

 

- بخش3.1-1561  و 3.1.0096  را باز بيني كنيد.

-افزايش درجه حرارت روغن متناسب با كاهش فشار

-افت فشار روغن

-بخش 3.3-1525 ببينيد.

افزايش سريع درجه حرارت يك يا چند ياتاقان

-درجه حرارت خاص در ارتباط با توليدي خاص

 

 

-جابجايي روتوربه توليدي خروجي مرتبط مي باشد.

 

 

-تا درجه حرارت در حد آلارم قابل قبول مي باشد هيچ حركتي براي اصلاح انجام نگردد.

 

 

ياتاقان تراست

معايب

دلايل

اصلاحيه

آلارم :درجه حرارت بالاي ياتاقان (به تنهايي ياكٌروهي)

-افزايش درجه حرارت يك يا چند ياتاقان تراست بطوري كه قبلا تجربه شده است

 

-افزايش سريع درجه حرارت ياتاقان تا حد آلارم

-نبود هيچ اتْر حرارتي در تْبات

 

 

-در اتْر نيروي تراست يا

نيروي تراست يكطرفه ويا شي ء خارجي آسيب ديدكٌي ياتاقان تراست

 

-اشكال در اندازه كٌيري

 

-اشكال در تْبات

 

 

-توربين سريعا خاموش كٌشته وتراست محوري و يا ياتاقان تراست بازديد كٌردد

 

 

-ترمو كوبل بازديد كٌردد ويا  از كانال بعدي استفاده كٌردد

-بازديد از بخش اينترومنت مربوطه

اختلاف قابل محسوس در ياتاقانهاي تراست مشابه

-افزايش نا متعادل ثوسته در طرفين

 

 

-لغزش نا متقارن ياتاقان در مقايسه با راهنما ها

-ضعف در سريدن ثوسته ياتاقان

-اندازه كٌيري ثوسته ياتاقان براي سايش نسبت به ثوسته توربين و اصلاح آن

-اصلاح سريدن ثوسته (دقت كنيدشرايط سريدن سطح برقرار باشد)

تغيير در هم محوري شفت

-يقه تراست روتور ناهماهنكٌ است

اصلاح در اولين فرصت

فشار كم روغن قبل از تراست

-فشار روغن كاهش مي يابد

 

 

 

 

 

 

 

-افت فشارروغن

 

 

-اورفينBPOOL بازديد كٌردد در بخش باي ثاس كولر روغن و كٌلويي قبل از ياتاقان تراست

بخش 3.1-1561 بازديد كٌردد.

 

 

سيستم روغن كاري

معايب

دلايل

اصلاحيه

سطح پايين روغن در تانك روغن

-كاهش آرام سطح روغن در تانك

 

 

 

-كاهش معمولي

-نشتي از شيرهاي تخليه

 

 

 

 

-اضافه كردن روغن

-محكم كردن شيرهاي تخليه

-در پوش كٌذاشتن شير و مسير خروج

-تمييز كردن يا سرويس شير تخليه بعد از تخليه خط

 

نشتي ياتاقان

 

 

 

جمع كردن نشتي

-بازديد دود در محوطه توربين و كمپرسور

 

كاهش سريع سطح روغن تانك

 

 

 

-خط بركٌشت ياكانال مسدود است

 

-نشتي متعدد روغن

 

-خط بركٌشت تمييز كٌردد

-جمع آوري روغنها وحركت  براي رفع آنها

-كليد فعاليت سيستم حفاظت آتش نشاني

-نشتي هاي زياد در سيستم روغن هيدروليك بعداز شير شات اف اضطراري

-نشتي ازلوله هايااتصالات

وبست ياملحقات

-رفع نشتي

-پس از خاموش كردن توربين پمپ اضطراري را روشن نماييد  و-

پمپ جلينك را راه اندازي نماييد

-اجازه دهيد توربين به آرامي بايستد

-پمپ اضطراري راپس از توقف روتور خاموش كنيد

-روتور رادستي بگردانيد و سپس رفع نشتي كنيد

افزايش سطح تانك روغن

-بعد از خاموش كردن كليه پمپ ها

-مازاد روغن در زمان ترينگير شدن در تانك مشاهده شدند

-شيري شدن روغن

 

-روغن هاي برگشتي به تانك بركٌشته اند

-سرريز تانك روغن

 

 

-مكش بيش از حد از پوسته ياتاقانها

-فن مكش بخارات زياده از حد مكش ميكند

 

-هيچ عمل خاصي نياز ندارد

روغن تانك را تا حد مجاز تخليه نماييد.

 

 

سطح روغن

معايب

دلايل

اصلاحيه

آلارم :

سطح كم روغن درتانك روغن

-كاهش آرام سطح روغن در تانك

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- كاهش سريع سطح روغن تانك

 

- ظهور آلارم در زمان ترينگير

- سطح زياد روغن در تانك روغن

- بعد از خاموش كردن كل پمپ ها

- مازاد روغن در زمان تريينگير شدن در تانك مشاهده مي كٌردد

 

 

 

-كاهش طبيعي

-نشتي شيرهاي تخليه(تانك

-فيلتر.....لوله ها)

 

 

 

 

- كم كردن روغن در ياتاقانهاي

 

 

- كمثرسور و يا توربين( نشتي ياتاقان )

- بسته بودن مسير بركٌشت يا لوله ها

- كاهش زياد روغن

 

- روغن زيادي در حال كٌردش تريينكٌ نسبت به كٌردش روغن در زمان كار واحد

- تخليه در سرريز از محل افزودن روغن در تانك

- تخليه سرريز روغن تانك

 

 

 

 

-افزايش روغن

-محكم كردن شيرهاي تخليه

-در ثوش زدن خطوط تخليه

-تمييز كردن -بازسازي شيرها ثس از تخليه مسير

-بازديد از حظور روغن در اطراف و يا دوده ناشي از روغن در اطراف توربين و كمپرسور

-باز سازي سيل هاي مربوطه

-تمييز كردن خطوط

- جمع كردن روغنها و انجام عميات لازم

- بازديد از شير هاي تخليه

اضافه كردن روغن

 

- عمل خاصي نياز ندارد

 

-روغن تانك را تا حد مجاز تخليه نماييم

آلارم : سطح خيلي بالاي تانك روغن

- در هر حالت

 

 

- حضور آب در سيستم روغن

خاموش كردن توربين

- از ورود آب به كولر روغن جلوكٌيري كٌردد

- وجود آب در سيستم روغن بازديد كٌردد .

- وجود آب در كولر در اتْر نشتي بازديد كٌردد .

پمپ هاي روغن

 

معايب

دلايل

اصلاحيه

پمپ اصلي دچار اشكال در پمپاژ است

 

 

- روغن پر از هوا شده است

 

 

 

- تغيير در خاصيت روغن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پمپ كمكي يا اضطراري در زمان بهره برداري به طور اتومات در مدار قرار كٌيرد

- افت فشار روغن

- فشار نرمال روغن 

- پمپ اصلي آسيب ديده است

 

 

-  فن بخارات روغن كار نمي كند يا آسيب ديده است

- نشتي داخلي روغن در ثوسته يا تاقان

- جدايي هوا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- كف 

 

 

 

 

 

 

- 3.3-1525/1 ديده شود

- كليد فشار آسيب ديده است

 

- پمپ اصلي را باز نمود ه و بليرينگهاي آنرا تست كنيد و از سيل و پروانه بازديد كنيد

- فن بخارات راه اندازي كٌردد

 

- روغنها جمع شده و نشتي برطرف كٌردد

- با شركت سازنده روغن مشورت  نماييد( روغن رادر صورت بهتر شدن و جدايي هواي بيشتر تعويض نماييد )

مسير روغن را شستشو داده سپس روغن جديد اضافه نماييد

- با شركت سازنده مشورت كنيد

- با افزايش افزودنيها ممكن است كف موجود در روغن كاهش يابد

( جلوكٌيري از اضافه شدن بيش از حد كف باعث كاهش جدايي هوا خواهد شد)

 

- 3.3-1525/1 ديده شود

- عملكرد و مقدار تنظيمي كليد بازديد كٌردد

پمپ كمكي يا اضطراري به طور معكوس مي چرخد

 

 

فشار روغن باعث بركٌشت روغن از طريق پمپ و چك ولو شده است

- نشتي يا عمل نكردن چك ولو

- آزاد كردن و يا تعويض چك ولو

پمپ اضطراري يا كمكي صدادار عمل مي كند

 

 

 

- لرزش شديد مكانيكي

- نا متقارني محور پمپ

- آسيب ديدن بليرينگ پمپ

آسيب ديدن بليرينگ الكترو موتور

-          

- دلايل فوق

- تست پمپ اصلي

- تست ياتاقان (بليرينگ ) پمپ

- تست موتور

- تعويض بليرينگ موتور

- عملكرد فوق

 

سيستم هيدروليك H.P-

معايب

دلايل

اصلاحيه

سطح كم روغن در تانك روغن هيدروليك

-كاهش آرام سطح روغن

 

 

كاهش سريع سطح روغن

سطح زياد روغن در تانك روغن هيدروليك

درجه بالاي روغن هيدروليك

 

 

 

نشتي از شير هاي تخليه

- نشتي از شير ها اتصالات يا وسايل ديگر.

- نشتي زياد از سيستم هيدر وليك

پرشدن زيادي روغن در تانك

- عمل كردن آلومولاتور و تْابت ماندن آن

- خروجي بالاي پمپ

كولر روغن هيدروليك عمل نمي كند

 

- فن كولر روغن كار نمي كند 

- پمپ كولر روغن

هيدروليك عمل نمي كند

رليف ولو كار نمي كند

 

 

-محكم كردن شيرهاي تخليه

- جمع آوري روغن و انجام عمل صحيح

- جمع آوري روغن و انجام عمل صحيح

- بازديد از شير هاي خروجي

- تخليه دادن روغن اضافي

- هيچ عمل خاصي نياز ندارد

- تنظيم خروجي پمپ

- كولر تميز كٌردد

- بازديد و تعمير  فن

- راه اندازي فن

- بازديد از slc بازديد و تعمير پمپ

- راه اندازي پمپ

-  بازديد از slc

- بازسازي رليف ولو

- تنظيم رليف ولو

 

 

 

كنترل محلي  (sub loop control) slc

معايب

دلايل

اصلاحيه

پمپ هيدروليك 1و2 و يا پمپ خنك كن لبه دار مي باشد

- روغن هيدروليك هوا زياد دارد

-         مسير كٌردش روغن كوتاه است

-          

- پمپ اشكال دار د

خط بركٌشتي را فشار دار نموده نشتي را پيدا كنيد

سطح تانك روغن رابازديد كنيد

روغن اضافه كنيد

پمپ ها را بازديد كنيد

فشار در خط روغن هيدروليك كم است

پمپ روغن اشكال دارد

- slc اشتباه مي كند و يا اشكال دارد  و يا كار نمي كند

- سيستم كاملا هوا كٌيري نشده است

بازديد و رفع عيب

-         باز از slc  

 

 

- راه اندازي slc  تخليه هواي سيستم.

 

 

سيستم سوخت كٌازوييل

معايب

دلايل

اصلاحيه

خروجي پمپ اينجكشن بسيار پايين است

- فيلتر سوخت عمل نمي كند

 

 

 

پمپ ترانسفر اشكال دارد

 

 

 

 

ريكٌلاتور فشار خروجي تانك تخليه اشكال دارد.

تعويض فيلتر با فيلتر تميز

-تميز كردن فيلتر ( در صورتي كه زمان تعويض و شستشوي آن كوتاه تر از زمان  مورد نياز باشد )

- پمپ ترانسفر تست گردد

( براي مسايل مكانيكي و الكتريكي)  و در صورت نياز تعمير كٌر دد

-برق آن بازديد شود

-ريكٌلاتور بازديد شود 

پمپ اينجكشن كار نمي كند و يا فورا بعد از راه اندازي از مدار خارج شود

برق آن قطع مي باشد

- سطح كٌازوييل در تانك تخليه كم است

 

- فشار خروجي پمپ اينجكشن خيلي كم است

- پمپ اينجكشن آسيب ديد ه است

 

 

 

كليد فشار خروجي اينجكشن اشكال دار د

برق آنرا بازديد كنيد

- پمپ ترانسفر بازديد شود 

- شير تخليه بازديد و بسته كٌردد

شير مكش بازديد شود

 

پمپ اينجكشن بازديد كٌردد براي درست كار كردن بخشهاي مكانيكي و الكتريكي و در صورت نياز تعمير كٌردد

- كليد فشار بازديد كٌردد

پمپ رزرو اينجكشن كٌازوييل با خارج شدن پمپ اصلي بمدار نمي آيد

-اشكال در مدار كنترل پمپها

 

- پمپ رزرو كٌازوييل آسيب ديده است

 

 

قطعي برق دار د

- مدار كنتر ل پمپ عمل نمي كند

- كليد فشار كار نمي كند 

- پمپ رزرو را به طور دس تي راه اندازي و متْدار كنترل را بازديد نماييد

- پمپ كٌازوييل اينجكشن رزرو بازديد كٌردد از لحاظ مكانيكي و الكتريكي در صورت نياز تعمير كٌردد

- برق آن بازديد كٌردد

- مدار كنترل را راه اندازي كنيد

- كليد فشاري بازديد كٌردد

 

 

سيستم سوخت كٌاز

معايب

دلايل

اصلاحيه

فشار بالا يا متغير در سوخت كٌاز

فشار پايين سوخت كٌاز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شير استوپ ولو اضطراري باز و بسته مي كٌردد

-اشكال در ارسال سوخت كٌاز

-اشكال در ارسال سوخت كٌاز

 

 

-افت فشار زياد در فيلتر كٌاز

- مسير تخليه شير اضطراري استوث ولو باز است

 

 

 

- بالا پريدن ( پس زدن)

- اشكال در سيستم هيدروليك HP 

-رفع اشكال از ارسال سوخت

بخش 3.9 مشخصات ابزار دقيقي را نكٌاه كنيد

شير ورودي يا شير اصلي را باز كنيد

تعويض فيلتر كٌاز

- شير تخليه سوخت كٌاز راببنديد

- تحقيق كنيد چرا شير باز است

- بازديد و تعمير شير تخليه

- ليميت سوييچ بازديد و كنترل كٌردد

رفع اشكال براساس بخش

2000-3.3

اشكال در استوپ ولو سوخت كٌاز و كنترل ولو

 

 

 

استوپ ولو به كندي باز مي شود

كندي عملكرد بر اثر لايه داخلي و يا دسته خم شده

-         اشكال در كليد محدود كننده

 

- اشكال در استوپ ولو

- اشكال در  كنترل ولو

- اشكال در سيستم هيدروليك H.P

فشار كٌاز زياد است

- آزاد سازي حركت شير

 

- تعويض كليد محدود كننده

بخش 3030-200 بازديد شود

- بخش 3030-200 بازديد شود

بخش 3030-200 بازديد شود

فشار كٌاز را تنظيم كنيد

خروجي حاصل نمي شود

 

 

 

 

 

 

استوپ ولو كٌاز به ‏آرامي باز مي كند

بال ولو كٌاز كار نمي كند 

 

ولو آنلودينگ نشتي دارد

ولو آنلودينگ بعد از كاهش با نمي بندد

شير تخليه كٌاز خروجي و يا ورودي شير كنترل بسته نيست

 خط تغذيه سوخت كٌاز به سمت نازلها آسيب ديده است

-بخش SLC بازديد شود

- برق سيستم بازديد شود

- بازديد از شير ياد شده

بازديد از شير ياد شده

- ار سال فرمان به ترانسميتر فشار بازديد شود

شير هاي تخليه بسته كٌردد

 

مسير بسته و تميز كٌردد

- فيلتر تميز كٌردد و نازل بازديد شود.

سيستم شمعك

معايب

دلايل

اصلاحيه

نبودن شمعك

 

 

 

 

 

 

 

نبودن  كٌاز شمعك

-برق تغذيه قطع مي باشد

 

جرقه به عايق مي زند

 

- فاصله زياد بين الكترودها

-         شمع شل مي باشد

 

 

- خط شمعك كٌاز قطع و يا اشكال دارد

 

 

خالي بودن سيلندر كٌاز

- نشتي در خط شمعك

- شير مغناطيسي 1 يا 2 خط شمعك اشكال دارد

- شير ايزوله بسته و يا اشكال دارد

 

ترانس و كابل مربوطه بازديد شود

-         الكترودبافاصله مناسب از عايق  نصب كٌردد

-فاصله الكترود ها را تنظيم كنيد

- شمع رادر جاي خود محكم كنيد

رفع گرفتگي از خط شمعك و شات آف ولو سيستم جرقه زن با فشار هوا تميز كردن تله خط و نازلهاي جرقه زن

- نصب سيلندر پر

- تعويض بر روي خط كٌاز

رفع عيب از خط شمعك

- تعويض يا تعمير شير

تعويض يا تعمير شير

- باز كردن شير و يا تعمير شير ياد شده

نبودن كٌاز شمعك

 

 

فشار كٌاز شمعك بسيار كم است

شير ايزوله كٌاز شمعك در مسير خط كٌاز تغذيه سيستم . شمعك بسته ويا اشكال دارد

شير ايزوله مسير شمعك كاملا باز نيست

نشتي در شير مغناطيسي وجود دارد

شير كنترل فشاري شمعك خيلي پايين تنظيم شده است

نشتي از شير رليف ولو يا تنظيم غلط

 

- درجه حرارت بسيار پايين سيلندر كٌاز شمعك

بازكردن شير ايزوله و يا تعويض يا تعمير شير ياد شده

- كاملا باز نماييد

تعويض يا تعمير شير ياد شده

 

- تغيير در ميزان تنظيم كنترل شير فشاري كٌاز شمعك

- تعويض يا تعمير و تنظيم شير ياد شده

- افزايش درجه حرارت در اتاق سيلندر كٌاز شمعك